Aan de basis van terugkerende en tevreden klanten staan gemotiveerde en gelukkige werknemers

gemotiveerde werknemers zorgen voor terugkerende klanten

Hoe merk je dat je werknemers gemotiveerd en gelukkig zijn?

  • Gelukkige werknemers presteren beter en zorgen voor betere omzet in je organisatie.
  • Gelukkige werknemers zullen een versnelling hoger schakelen als het nodig is in tijden van extra werk.
  • Gelukkige werknemers zullen spontaan meedenken over verbeterprocessen.
  • Gelukkige werknemers zullen minder snel ziek worden waardoor andere collega’s ook niet in overbelasting raken.
  • Gelukkige werknemers worden automatisch ambassadeur voor je merk en organisatie, waardoor je spontaan instroom gegenereerd voor je openstaande vacatures.

Hoe motiveer ik mijn medewerkers?

3 tips:

  1. Zorg voor een aangename en menselijke sfeer binnen je organisatie en team. Dit leidt ongetwijfeld tot vertrouwen en een open cultuur waar mensen zich mens voelen en zichzelf kunnen zijn. Kleine dingen maken een groot verschil!
  2. Geef je medewerkers voldoende ruimte en autonomie. De klassieke ‘autoritaire’ verhouding tussen werknemer en leidinggevende is nog weinig efficiënt.
    Bekijk eens wie de ‘mens’ is achter de werknemer. Wie is hij/zij? Wat kan hij/zij bijdragen aan het team of de organisatie?
    Autonomie kan alleen goed werken als je medewerkers goed opgeleid zijn en de verwachtingen duidelijk gestemd zijn.
    Laat je werknemers zelf naar het resultaat toe werken op de manier die voor hen het beste aansluit.
    Zo kan je bijvoorbeeld elke vrijdagmiddag kort samen zitten om de afgelopen werkweek samen te evalueren en ruimte te maken voor vragen over de komende uitdagingen.
  3. Beloon goed werk
    Zet je werknemer in de bloempjes met een artikeltje ‘werknemer van de maand’. Hierdoor kan je anderen inspireren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *