5 essentiële elementen voor een geslaagd ontslaggesprek

ontslag geven

Deze bizarre tijden brengen andere zorgen met zich mee in je HR-beleid. Prioriteiten worden 360° gedraaid. Vragen die nooit eerder bij je opkwamen komen massaal op je af.

Zo merk ik zelf dat er onzekerheid bestaat over het in standhouden van een personeelsbezetting. Wat gaat er gebeuren in onze organisatie of fabriek na deze gehele crisissituatie? Zullen er afdelingen moeten sluiten? Zullen we moeten herorganiseren? Zullen we nog wel de juiste werknemer op de juiste plek hebben?

Een duurzaam HR-beleid is ook durven afscheid nemen van werknemers.

ontslag

Hoe kan jij als HR-manager/leidinggevende op een menswaardige en duurzame manier de samenwerking met een collega beëindigen.

Dit lees je verder in deze blog.

De aanpak van een ontslaggesprek heeft effect op de verwerking ervan bij de werknemer.
Je moet er steeds van uitgaan dat de boodschap een schok zal teweegbrengen voor diegene die ontslag krijgt. De manier en de volgorde waarin de onderwerpen aan bod komen hebben wel degelijk een effect op diegene die je ontslaat. Het blijft een traumatische gebeurtenis.

Vaak zijn we bang voor die emotionele reactie en voelen we ons onwennig, weten niet hoe ermee om te gaan.

5 essentiële elementen  voor een geslaagd ontslaggesprek:

  1. Zorg dat je de boodschap helder en duidelijk brengt zonder omwegen
  2. Maak tijd in je agenda om het ontslaggesprek persoonlijke en tijdig te brengen.
  3. Verduidelijk de reden van het ontslag
  4. Laat ruimte voor emoties
  5. Spreek erkenning en waardering uit voor de geleverde prestaties

Indien je rekening houdt met deze 5 elementen zal de ontslagene minder kwaadheid en stress ervaren en daarenboven sneller een andere job vinden.

Tenslotte: vergeet na het gesprek de medewerker niet te informeren. Wat staat hem/haar te doen wanneer hij/zij hierbuiten wandelt.  Geef info mee op papier

Bel na een week nog eens op en informeer hoe het gaat en of je nog iets kan betekenen.

Wist je dat er ook voordelen zijn voor het bedrijf aan een goed ontslaggesprek?

  1. Ex-medewerkers blijven ambassadeur voor jouw bedrijf en zorgen voor jouw employer branding
  2. Je behoudt een blijvende positieve professionele relatie. Soms keren ex-werknemers nog wel eens terug

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *